Skip to Main Content

An Indian Morning
Sunday August 12th, 2018 with Dr. Harsha V. Dehejia and Kishore "Kish" Sampat
An Indian Morning celebrates not only the Music of India but equally its various arts and artisans, poets and potters, kings and patriots. The first half of the program features classical and religious music as well as regional and popular music. The seco

An Indian Morning celebrates not only the Music of India but equally its various arts and artisans, poets and potters, kings and patriots. The first half of the program features classical and religious music as well as regional and popular music. The second half features community announcements, Ghazals, Themes, Popular Old & New Bollywood Films music and more. The ethos of the program is summarized by its signature closing line, "Seeking the spirit of India, Jai Hind". Vande Guru Paramparaam - spiritual musical series produced by Sri Kuldeep M Pai is a genuine attempt at infusing the abundance of our cultural heritage in the younger generations. What better agency than Music can there be to inspire the young and aged alike? 01-RADHE GOVINDA CD MISC-20180812 TRACK#01 6:34 VANDE GURU PARAMPARAAM-SPIRITUAL MUSICAL SERIES-2016; SINDHUJA, MRINALINI; KULDEEP M. PAI; TRADITIONAL https://www.youtube.com/watch?v=mzFQPyb8lfQ एक बार फिर हार्दिक अभिनंदन आप सबका, शुक्रिया, घन्यवाद और Thank You इस प्रोग्राम को सुनने के लिए। राग से रोगोपचार – 5 : रात्रि के पहले प्रहर का राग मारूविहाग सामान्य चिन्ता को दूर भगाया जा सकता है, राग मारूविहाग के स्वरों से मानव का शरीर प्रकृत की अनुपम देन है। बाहरी वातावरण के प्रतिकूल प्रभाव से मानव के तन और मन में प्रायः कुछ विकृतियाँ उत्पन्न हो जाती हैं। इन विकृतियों को दूर करने के लिए हम विभिन्न चिकित्सा पद्धतियों की शरण में जाते हैं। पूरे विश्व में गोपचार की अनेक पद्धतियाँ प्रचलित है। भारत में हजारों वर्षों से योग से रोगोपचार की परम्परा जारी है। “An Indian Morning” के साप्ताहिक स्तम्भ के मंच पर पिछले सप्ताह से आरम्भ हुई हमारी नई श्रृंखला “राग से रोगोपचार” जारी है। आज श्रृंखला में मैं किशोर संपट आप सब संगीत-प्रेमियों का हार्दिक स्वागत करता हूँ। श्रृंखला के पाँचवें अंक में आज हम राग मारूविहाग के स्वरो से विभिन्न रोगों के उपचार पर चर्चा करेंगे और 1963 में प्रदर्शित फिल्म “सेहरा” से इसी राग में पिरोया एक युगलगीत मोहम्मद रफी और लता मंगेशकर के स्वर में प्रस्तुत करेंगे। राग मारूविहाग का वादी स्वर गान्धार और संवादी स्वर निषाद माना जाता है। इस राग के गायन-वादन का सटीक समय रात्रि में 8 से 9 बजे तक होता है। इस राग का भाव करुण, समर्पित तथा पुकार से युक्त प्रतीत होता है। जब व्यक्ति दिन भर के परिश्रम के बाद भी निराशा का अनुभव करता है, तब राग मारवा के स्वर उसकी पीड़ा पर मरहम का कार्य करते हैं। यदि व्यक्ति की चिन्ता और निराशा भाव सामान्य है इस राग के स्वर इसका निदान कर सकते हैं। सामान्य चिन्ता की स्थिति में उपजे विकारों में राग मारूविहाग का श्रवण सार्थक हो सकता है। 1963 में वी. शान्ताराम के निर्देशन में फिल्म “सेहरा” का प्रदर्शन हुआ था। इस फिल्म के संगीतकार वाराणसी के कुशल शहनाई-वादक रामलाल ने कई गीत रागों में बाँधे थे। राग मारूबिहाग पर आधारित यह गीत भी इस फिल्म में शामिल था। गीत में लता मंगेशकर और मुहम्मद रफी ने युगल-स्वर दिया था। आप राग मारूविहाग की स्पष्ट छाया इस गीत में मिलती है। आप यह गीत सुनिए… 02-TUM TO PYAR HO CD MISC-20180812 TRACK#02 4:13 SEHRA-1963; LATA MANGESHKAR, MOHAMMAD RAFI; RAMLAL; HASRAT JAIPURI https://www.youtube.com/watch?v=fnZrEwqeHmU सोना महापात्रा @ MTV Coke Studio : 'दम दम अंदर' और 'मैं तो पिया से नैना लड़ा आई रे...' कोक स्टूडिओ (Coke Studio) का भारतीय संस्करण अपने शैशव काल से बाहर निकलता हुआ हर साल कुछ ऐसी प्रस्तुतियाँ जरूर दे जाता है जिससे इसके भविष्य के प्रति और उम्मीद जगती है। मुझे अपनी चहेती पार्श्व गायिका सोना महापात्रा को इस कार्यक्रम में सुनने का बेसब्री से इंतज़ार था। मुझे हमेशा से लगता रहा है कि सोना की आवाज़ की गुणवत्ता बेमिसाल है और उनकी गायिकी की विस्तृत सीमाओं का हिंदी फिल्म जगत सही ढंग से इस्तेमाल नहीं कर पाया है। संगीतकार राम संपत जिनसे सोना परिणय सूत्र में बँध चुकी हैं इस मामले में अपवाद जरूर हैं पर सोना को अपने हुनर के मुताबिक अन्य संगीतकारों का साथ मिलता रहे तो मेरे जैसे संगीतप्रेमी को ज्यादा खुशी होगी। MTV के इस कार्यक्रम में राम संपत ने सोना की आवाज़ का दो बार इस्तेमाल किया और दोनों बार नतीजा शानदार रहा। तो आइए सुनते हैं आज इन दोनों गीतों को। पहले गीत में ईश भक्ति का रंग सर चढ़कर बोलता है। गीत की शुरुआत होती है सामंथा एडवर्ड्स की गाई इन पंक्तियों से, जिसमें दुख और सुख दोनों परिस्थितियों में ईश्वर की अनुकंपा से गदगद भक्त के प्रेम को व्यक्त किया गया है। When I am weak, You give me strength, You give me hope, When I am down, In the face of darkness, You are my guide, You are my love, My love divine. Help me forgive, When I am hurt, Help me believe, When I am lost, In times of trouble, You ease my weary mind, You are my love, My love divine. सामंथा, राम सम्पत के शब्दों को पूरे हृदय से आत्मसात करती दिखती हैं। मुंबई की ये बहुमुखी प्रतिभा पश्चिमी जॉज़ संगीत के साथ साथ हिंदुस्तानी शास्त्रीय संगीत में समान रूप से दक्ष हैं। पिछले दो दशकों में वो एक संगीत शिक्षक, संयोजक और गायिका की विविध भूमिकाओं को भली भांति निभाती आयी हैं। सामंथा की गायिकी और राम संपत के खूबसूरत इंटरल्यूड् से स्थिर हुए मन को बदलती रिदम के साथ सोना की आवाज़ नई उमंग का संचार करती है। गीतकार मुन्ना धीमन अपने शब्दों की लौ से भक्त को तरंगित अवस्था में ले आते हैं। दम दम अंदर बोले यार हरदम अंदर बोले यार यार में मैं बोलूँ ना बोलूँ मेरे अंदर बोले यार घर के अंदर बोले यार घर के बाहर बोले यार छत के ऊपर नाचे यार मंदिर मस्जिद बोले यार हम ने यार दी नौकरी कर ली कर ली प्यार दी नौकरी कर ली उसके द्वार पर जा बैठे हैं वो खोले ना खोले द्वार लौ लागी ऐसी लौ लागी फिरती हूँ मैं भागी भागी मैं तुलने को राजी राजी कोई तराजू तौले यार... When I am weak... हिंदी और अंग्रेजी शब्दों के मेल कर से बना ये गीत अपने बेहतरीन संगीत संयोजन दिल को सुकून पहुँचाता है। An amazing amalgamation of Samantha's soulful and deep vocal with Sona's full-blooded desi texture, brings an exuberant joy to this beautiful "Gospel-Qawwali " track. A celebration of "Unconditional Love" & also a master-class in fusing opposing styles of music & vocals, Dum Dum Andar is sure to leave you feeling upbeat! 03-DUM DUM ANDAR BOLE YAAR CD MISC-20180812 TRACK#03 6:38 COKE STUDIO MTV SEASON 3-2013; SAMANTHA EDWARDS, SONA MOHAPATRA; RAM SAMPATH; MUNNA DHIMAN https://www.youtube.com/watch?v=XMhaNBO03ks इसी कार्यक्रम के अंत में सोना महापात्रा ने अमीर ख़ुसरो साहब की लिखी रचना को पेश किया जिसे खुसरो साहब ने अपने गुरु निजामुद्दिन औलिया के लिए लिखा था। सोना की आवाज़ में जो उर्जा है वो अमीर खुसरों की भावनाओं और गीत के चुलबुलेपन से पूरा न्याय करती दिखती है.. मैं तो पिया से नैना लड़ा आई रे घर नारी कँवारी कहे सो कहे मैं तो पिया से नैना लड़ा आई रे सोहनी सुरतिया मोहनी मुरतिया.. मैं तो हृदय के पीछे समा आई रे.. मैं तो पिया से.. खुसरो निज़ाम के बली बली जैये मैं तो अनमोल चेली कहा आई रे Always known to bring a powerful voice & a unique, original flavour to every song -- Sona does exactly that on this upbeat & complex Ram Sampath composition based on the poetry of the 13th century iconoclast Hazrat Amir Khusro about love, freedom, devotion and abandon. The song fuses Hindustani, Folk and Afro beat music to create a hybrid world sound without any electronics. 04-MEIN TO PIYA SE NAINA LADA AAYI RE CD MISC-20180812 TRACK#04 4:44 COKE STUDIO-MTV-SEASON 3-2013; SONA MOHAPATRA; RAM SAMPATH; HAZRAT AMIR KHUSRO https://www.youtube.com/watch?v=lGi1ocEE2xI Gulzar is no stranger to Rabindranath Tagore. While assisting director Hemen Gupta on the film Kabuliwala (1961), based on Tagore’s story, Gulzar wrote the lyrics of Ganga Aaye Kahan Se, which was set to the tune of an east Bengal bhatyali (boatman) folk composition by Salil Chowdhury. Gulzar’s obsession with all things Bengali began to take shape, from the use of melodies to films inspired by Bengali writers and filmmakers. His marriage to the actress Rakhee, whom he humorously referred to as his “bangalan” wife, turned the Sikh writer into a “half Bengali”, he said. The non-film album Gulzar in Conversation with Tagore features seven songs based on Hindi translations of poems by Tagore. The indefatigable 82-year-old poet and filmmaker has written the lyrics for compositions by Shantanu Moitra and Shreya Ghoshal, all rendered by the singer Shaan. Shaan leads Main Ghoomta Hoon, in which Gulzar paints the imagery of a musk deer chasing its own scent. The jaunty melody has the tempo of a nursery rhyme, perfectly calibrated with flute and accordion interludes. Translated from one of Rabindranath Tagore’s very famous works “Gitanjali” by the legendary lyricist Gulzar Saab and sung by the versatile Shaan, Main Ghoomta Hoon is a song about soul searching. Such is the desperation of the search that the poet compares it to a deer who is lost in his own fragrance. Gulzar Saab’s voice sets the narrative. With the elegance of Tagore’s poetry weaved into lyrics by Gulzar Saab and Shantanu Moitra’s music, complimented by Shaan’s versatile voices, this song is a true labour of love and an attempt to bring to life The Great Sentinel Rabindranath Tagore’s greatness. 05-MAIN GHOOM TA HOON CD MISC-20180805 TRACK#05 5:54 GULZAR IN CONVERSATION WITH TAGORE-2016; SHAAN; SHANTANU MOITRA; GULZAR & RABINDRANATH TAGORE https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=0I2QKZVYBRg Back to Coke Studio – MTV. LAGI LAGI RE LAGAN CHITCHOR At the soul of this song is a Keertan, and like all keertans this is a love song. It's a song about a girl who has fallen in love with the moon. The lyrics talk about the girl complaining to the 'night' about how the 'moon' hides from her all day and at times disappears all together! Swanand Kirkire's words were inspired by the moon & how it often forms the perfect accompaniment to love. Only this time, he wanted to reinterpret it in a completely different way. This is a song about a girl confessing her love, all the while knowing that what she wishes for is unattainable. She is aware that her feelings will never be reciprocated but still can't wait to see the moon every night! Kaushiki Chakravarthy brings out this sweet pain through the song. 06-LAGI LAGI RE LAGAN CHITCHOR CD MISC-20180812 TRACK#06 9:34 COKE STUDIO MTV SEASON 2-2012; SWANAND KIRKIRE, KAUSHIKI CHAKRABARTY; SHANTANU MOITRA; SWANAND KIRKIRE https://www.youtube.com/watch?v=q27MysROi7Q THE END समाप्त
There are no tracks in this playlist.
Interactive CKCU